Zarabianie na blogu – część pierwsza: Optymalizacja

Być może znajdą się osoby, które myślały o tym by zacząć prowadzić swojego bloga. Tyczy się to zarówno firm jak i osób prywatnych. Pytanie brzmi czy jest możliwe zarabianie na blogu? Oczywiście, że tak! Jeżeli masz już pomysł o czym chciałbyś/chciałabyś pisać to na pewno dowiesz się kilku przydatnych informacji z poniższego artykułu.

Rozbije ten artykuł na kilka części ponieważ temat jest dosyć złożony a chciałbym przekazać jak najwięcej wartościowych informacji. Zacznę od osób prywatnych, a następnie opisze temat prowadzenia bloga firmowego – to dwa różne zagadnienia.

pomysły na to jak spieniężyć blog

Jaką platformę wybrać do blogowania?

Rekomenduje platformę WordPress, która jest darmowa. Jest to oprogramowanie typu ‚OpenSource’. WordPress jest na bierząco aktualizowany i bardzo rozbudowany, a w tym wszystkim banalny w obsłudze. (wkrótce pojawi się poradnik na temat tego jak stworzyć bloga opartego na WordPressie, w którym będzie opisany proces instalacji i konfiguracji)

Co dalej?

Po pierwsze – SEO – Search Engine Optimisation. Czyli nic innego jak optymalizacja strony pod wyszukiwarkę Google. Jeżeli chcemy podejść do tematu poważnie należy od samego początku zadbać o poprawną optymalizację swojego bloga. Chcąc zarabiać na blogu musimy wygenerować na nim ruch. Jeżeli będzie to ruch organiczny pochodzący z Google to będzie to ruch darmowy. Darmowy dlatego, że podstawową optymalizację można zrobić samodzielnie. Poniżej kilka punktów, na które koniecznie musisz zwrócić uwagę:

  • Optymalizacja tytułów – zadbaj o to, aby linki do Twojego bloga i zawartych w nim wpisów nie były tylko zbiorem losowych znaków, ale tworzyły konkretne frazy.
  • Robots.txt – w katalogu głównym Twojego bloga znajduje się plik, który decyduje o tym co mogą, a czego nie mogą roboty Google.
  • Instalacja ważnych pluginów – niedługo pojawi się artykuł o tym jakich pluginów używać, ale na potrzeby chwili wymienię dwa podstawowe, które powinieneś zainstalować tuż po stworzeniu bloga:
    • XML Sitemaps – tworzy mapę strony, która ma wpływ na to jak odbierają Twojego bloga wyszukiwarki takie jak Yahoo, Bing i Google
    • Aksimet – pomaga w ochronie Twojego bloga przed niechcianym spamem (spam szkodzi)
  • Prosta nawigacja – bardzo ważna i często pomijana kwestia to intuicyjna nawigacja na Twoim blogu. Podziel koniecznie swoje wpisy na logiczne kategorie, wczuj się w rolę czytelnika i spróbuj nawigować się po swojej stronie, albo poproś o to znajomych.
  • Wewnętrzne linkowanie – staraj się również stworzyć logiczne połączenia pomiędzy swoimi wpisami/stronami. Twórz linkowania tak, aby jedna strona prowadziła do drugiej, druga do trzeciej, a trzecia do pierwszej. (jest to bardzo uproszczony przykład – chodzi o to, abyś zrozumiał pojęcie wewnętrznego linkowania),
  • Atrybut ALT – dodając zdjęcia do bloga nie zapominaj o wpisaniu atrybutu ALT,
  • Treści – to wydaje się oczywiste, ale pamiętaj o tym, aby często aktualizować bloga i zadbaj o atrakcyjne treści dla swojej niszy.

WAŻNE!
Pamiętaj, że pozycjonowanie strony to złożony proces i powyższe punkty nie zagwarantują Ci najlepszych pozycji w Google. Są to podstawy, które  jesteś w stanie zrobić samodzielnie i na pewno będą miały pozytywny wpływ na pozycję w wyszukiwarce.